Okumak İçin Aşağıya Doğru Kaydırınız

Zapotek Uygarlığı

'Bulut İnsanları' olarak bilinen Zapotek'ler, Orta Mezoamerika'nın güney yaylalarında, özellikle de Klasik öncesi dönemden Klasik dönemin sonuna kadar (MÖ 500 - MS 900) yaşadıkları Oaxaca Vadisi'nde yaşadılar. . Başkentleri önce Monte Albán'da, ardından Mitla'da , güney yaylalarına hakim oldular, Oto-Zapotecan dilinin bir varyasyonunu konuştular ve Olmec , Teotihuacan ve Maya medeniyetleriyle ticaret ve kültürel bağlardan yararlandılar .  

Kökenler ve Gelişim

Zapotek'ler, Oaxaca ve çevresindeki vadilerde büyüyen tarım topluluklarından büyüdü. Klasik öncesi dönemde, Olmec medeniyetiyle , Monte Albán'da etkileyici bir başkentin inşasına ve Klasik dönemde Zapotek'in bölgeye hakim olmasına izin veren , Olmec medeniyetiyle verimli ticaret bağlantıları kurdular . Üç ana vadiye bakan stratejik bir konuma sahip olan şehir , yüzyıllar boyunca gelişti, MÖ 500'den başlayarak ve 900 civarında uygarlığın ölümüne kadar kültür merkezi olarak kaldı .


ZAPOTEC ŞEHİRLERİ , MİMARİ , SANAT, YAZI VE MÜHENDİSLİK PROJELERİNDE YÜKSEK DÜZEYDE GELİŞMİŞLİK GÖSTERMEKTEDİR . 

Zapotek'in başkentin yanı sıra başka önemli yerleşim yerleri vardı ve çevredeki vadilerde 15'in üzerinde elit saray tespit edildi. Aslında, Zapotek üç ayrı gruba ayrılabilir: Zapotec Vadisi (Oaxaca Vadisi'nde yerleşiktir), Sierra Zapotec (kuzeyde) ve Güney Zapotek (güneyde ve doğuda, Tehuantepec Kıstağı'na yakın) . Y şeklindeki Oaxaca Vadisi'ne yayılan başlıca Zapotek siteleri arasında başkent Monte Albán, Oaxaca, Huitzo, Etla, San Jose Mogote, Zaachila, Zimatlan, Ocotlan, Abasolo, Tlacolula ve Mitla yer alıyor. İkincisi, c'den itibaren en önemli Zapotek şehri olacaktı. 900 CE ve geometrik desenli kabartmalarla zengin bir şekilde dekore edilmiş plazaların etrafına dizilmiş binalarıyla dikkat çekiyor.

Geç Klasik öncesi döneme gelindiğinde, Zapotek şehirleri mimaride, sanatta, yazımda ve sulama sistemleri gibi mühendislik projelerinde yüksek düzeyde gelişmişlik göstermektedir. Örneğin, Hierve el Agua'da, doğal kaynaklarla beslenen geniş kanallarla sulanan yapay olarak teraslanmış yamaçlar vardır. Diğer Mezoamerikan kültürleri ile temasın kanıtı, örneğin, koruyucu başlık takan tanıdık Mezoamerikan top oyununun oyuncularını gösteren kabartmalı büyük bir taş yüzlü platforma sahip olan Dainzu'nun yerinde görülebilir. Ayrıca Zapotek ile Meksika Havzası'ndaki Teotihuacan merkezli halklar arasında çok yakın ilişkiler olduğunu biliyoruz. Nitekim Teotihuacan'da şehrin dörtte biri bile Zapotec topluluğu için özel olarak ayrılmıştı.




Din

Zapotek panteonu , modern gözler için yağmur, güneş, rüzgar, toprak ve savaş gibi insanlık durumuyla ilgili bu kadar önemli ajanslar için standart tanrılar ile diğer Mezoamerikan dinleri kadar zengin ve şaşırtıcıdır. . En önemli tanrılardan bazıları, Yarasa tanrısı - mısır ve bereket tanrısı, Beydo - tohum ve rüzgar tanrısı, Cocijo (jaguar ve çatal diliyle yılan özellikleri olan bir insan vücudu vardı) - yağmur ve şimşek tanrısı , Pitao Cozobi - mısır tanrısı, Copijcha (Amerika papağanı ile sembolize edilmiştir) - güneş ve savaş tanrısı, Coquebila - dünyanın merkezinin tanrısı, Huechaana - aynı zamanda avcılık ve balıkçılıkla ilişkili bir ana tanrıça, Kedo - adalet tanrısı, Ndan - okyanusların çift cinsiyetli tanrısı, aşk tanrısı Pixee Pecala ve sonsuzluğu temsil eden yaratıcı tanrı Coqui Xee.

Buna ek olarak, tek tek şehirlerin genellikle kendi koruyucu tanrıları vardı, örneğin, Zoquiapa'nın patronu Coquenexo ('Çoğaltmanın Efendisi') , Mitla ve Teocuicuilco'nun patronları Coqui Bezelao ve Xonaxi Quecuya ( ölüm ve yeraltı tanrıları ) ve Cozicha Cozee ( başka bir savaş tanrısı) Ocelotepec'in koruyucusu.

Bu tanrılara insan işlerine olumlu müdahaleleri ümidiyle, örneğin ekinler için hayati öneme sahip yağmur getirmek, kuraklıkları sona erdirmek veya toprağa ve nüfusa bereket getirmek umuduyla adaklar, dualar ve kurbanlar sunuldu. Ayrıca, diğer Mezoamerikan kültürlerinde olduğu gibi, Zapoteklerin Chilla (timsah), Pija (kuraklık) ve Xoo ( deprem ) gibi çeşitli gliflerle temsil edilen 20 günlük isimleri vardı ; bir kez daha günlük yaşamı büyük ölçüde etkileyebilecek temel unsurları temsil ederler.




Monte Albán

400 m yükseklikte bir dizi dağ platosu üzerine inşa edilen Monte Albán şehri, Zapotek uygarlığının yerleşim, ritüel ve ekonomik merkeziydi . Vadideki en önemli yerleşim yeri olan San José Mogote, MÖ 500 ile 450 arasında değiştirildi. Ayrıca, bin yıldan fazla bir süredir Zapotek krallarının mezar yeri oldu . Şehir, özellikle nüfusunun 20.000 kişi kadar yüksek olduğu ve yine nüfusun 25.000'e yükseldiği ve şehrin vadiye yayılmış yaklaşık 1.000 yerleşim birimine hükmettiği MS 400 ile 700 arasında olduğu Geç Klasik Dönem'in sonlarında gelişti.

Bugün ana meydanda görülebilen yapıların çoğu , site ilk işgal edildiğinde inşa edilmiş bir taş platform yapısı olan Danzantes Tapınağı'nın dikkate değer istisnası ile Klasik döneme aittir (Monte Alban I). Danzantes ismi, platformu süsleyen dans eden kabartma figürlerden gelmektedir. 300 figür tanımlanabilir, bazıları yaşlı, tek dişli erkekler, bazıları sakatlanmış, bazıları ise neredeyse yüzüyor gibi görünüyor - kimi temsil ettikleri bilinmiyor. Tapınaktaki diğer kabartma taşlar da Meksika'da bir alfabe gösteren kesin olarak tanımlanmış ilk yazılı metinleri sağlıyor. A nlamsal ve fonetik öğelerle (henüz çözülmemiş). Ayrıca, Takvim Turunun 52 yıllık döngüsüyle 20 günlük adlar ve 13 sayıya dayalı olarak 260 günlük yıl için noktalar, çubuklar ve gliflerle temsil edilen bir sayı sistemi de vardır.

Yazar
Simion Radu

AhmetZekiTasgar ( Yönetici )

Ansiklopedia ; Online Türkçe ve İngilizce AnsiklopediK Bilgilerin Yanında Blog Konularıyla Sizlere Hizmet Vermektedir. Sizinle Birlikte Olmaktan Memnunum. Sağlıklı Günler Diliyoruz.